Opublikowano

Jak projektować do druku i dodać spady w Canvie w bezpłatnej wersji programu?

Canva stała się popularnym narzędziem, który umożliwia bezpłatne projektowanie wysokiej jakości grafik do publikacji w Internecie. Coraz powszechniej internauci stosują ją także jako narzędzie do tworzenia grafik przeznaczonych do wydruku. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż program ten może sprawdzić się w tym doskonale, również w wersji bezpłatnej. Przygotowywanie projektów do druku rządzi się jednak swoimi prawami i znacznie różni od projektowania do publikacji w Internecie. Na co więc zwrócić uwagę, by cieszyć się doskonałymi wydrukami?

Prawidłowy wymiar projektu do druku

Zamawiając produkt, zwróć uwagę, czy Twój projekt dopasowany formatem lub choćby proporcją do zamawianego formatu. Niestety z kwadratowego wzoru nie wykonamy prostokątnych wizytówek. W takim przypadku po dopasowaniu projektu zostanie białe pole na wizytówce lub też po rozciągnięciu projektu, by zapełnić całą powierzchnię, część wzoru zostanie ucięta. Tak samo w przypadku ulotek, nie zawsze pomniejszenie wzoru np. z A4 do A5 będzie możliwe bez przycięcia zewnętrznych elementów.

Co więcej, końcowy format produktu nie jest równoznaczny w projektem, jaki należy przygotować. W większości przypadków do projektu należy dodać spady. Projekt powinien więc być powiększony o 3 mm z każdej strony. Na przykład w przypadku wizytówki 90×50 mm, format projektu powinien wynosić 96×56 mm.

Spady – dlaczego są potrzebne i jak je zrobić prawidłowo?

Podczas druku i cięcia użytków (zamawianych wizytówek, ulotek, metek itp.), może dojść do niewielkiego przesunięcia papieru względem projektu. Przesunięcie może wynosić do ok. 2-3 mm. Jeżeli projekt byłby przygotowany „na styk” czyli bez spadów, w wyniku przesunięcia na gotowym produkcie z którejś strony widać byłoby białe paski czyli niezadrukowany papier. Spady zapobiegają występowaniu takim paskom, które są inne niż kolor tła. Dlatego też spady nie mogą mieć innego koloru niż tło. W przypadku, gdy w tle projektu znajduje się zdjęcie lub grafika, powinna ona znajdować się na spadzie.

Jak dodać spady w Canvie na przykładzie wizytówek 90×50 mm?

Aby prawidłowo przygotować projekt do druku ze spadami w programie Canva, należy wykonać kilka prostych kroków.

1. Stwórz nowy projekt, który będzie miał wymiar odpowiadający projektowi ze spadami. W przypadku wizytówki, która powinna mieć po wydruku 90×50 mm, wymiar ze spadami będzie miał 96×56 mm. Przy tworzeniu projektów do innych produktów, wymiary ze spadami będą oczywiście odpowiednio się różnić.

2. Przekopiuj swój projekt wizytówki i upewnij się, że spady są wypełnione tłem. Sprawdź też, czy teksty nie są zbyt blisko krawędzi (nie wykraczają poza obszar bezpieczny) i czy w powiększeniu 100% (1:1) napisy będą czytelne (czy nie są zbyt małe).

3. Pobierz swój plik z projektem w dobrej jakości. Wciśnij button „Udostępnij w prawym górnym rogu ekranu”, następnie wybierz odpowiednie rozszerzenie pliku. Najlepszy do druku będzie plik PDF (standardowy lub do druku), ewentualnie plik PNG. W kolejnym kroku kliknij przycisk „Pobierz” i czekaj na zapisanie pliku na dysku komputera.

Projektowanie do druku – o czym jeszcze należy pamiętać?

Przy projektowaniu nie można zapomnieć o kilku ważnych rzeczach:

  1. Grafiki i logotypy oraz teksty powinny być dobrej jakości. Do druku na małym formacie polecamy rozdzielczość 300 dpi, która pozwoli na wydruk czytelnych, wyraźnych grafik, logotypów czy tekstu. Jeżeli już po otwarciu pliku widoczne są piksele, rozmyte napisy czy występują artefakty, efekt ten będzie jeszcze mocniej zauważalny na końcowym produkcie.
  2. Nie umieszczaj napisów i ważnych elementów, które mogą zostać przycięte, zbyt blisko krawędzi. W projekcie muszą być zachowane obszary bezpieczne, czyli margines ok. 6 mm od granicy projektu i 3 mm od linii cięcia, w którym nie będzie logotypów ani napisów. UWAGA, obszary bezpieczne nie obowiązują tła – tło powinno znajdować się na całej powierzchni wizytówki, także na spadach.
  3. Projekt powinien być przygotowany do druku w odpowiedniej gamie kolorystycznej, czyli CMYK. Kolory zapisane jako RGB przed drukiem będą przekonwertowane na CMYK, co może prowadzić do niewielkich różnic w kolorystyce. Najlepiej więc projekty od razu zapisywać w CMYK-u.
  4. Kolory projektu widoczne na monitorze mogą się różnić od tych uzyskanych na wydruku. Projektując, należy sprawdzić, jakie składowe CMYK ma zapisany plik. Na ekranach kolory wyświetlają się inaczej (w RGB), natomiast wydruki są wykonywane z CMYK-a. Często problematyczny staje się kolor szary lub czarny, który wyglądają ładnie na ekranie, a w druku niestety dochodzi o rozbarwienia (przebijania innych kolorów). Aby kolory szary i czarny na wydruku nie wpadały w inny odcień, należy zaprojektować je wyłącznie z samego K.
  5. Nie polecamy stosowania na projektach ramek. Jeśli te elementy mają być wyśrodkowane, ze względu na wspomniane wyżej przesunięcie, mogą znaleźć się bliżej którejś krawędzi. Może to wyglądać nieestetycznie.
  6. Przy stosowaniu w projekcie jednolitego tła (apli) może dojść do pasmowania (tło może nie wydrukować się jednolite). Polecamy więc używanie gradientów lub innych elementów, które przełamią aplę.

Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące przygotowania plików do druku, zachęcamy do kontaktu: sklep@cyfrowybialystok.pl. Jeżeli chcesz skorzystać z gotowych szablonów lub stworzyć projekt online, zapraszamy do naszych produktów z bezpłatnym kreatorem.