Opublikowano

Projekt wizytówki firmowej – jak przygotować do druku?

  • Imienna lub firmowa wizytówka wymaga starannego zaprojektowania
  • Pliki do druku wizytówek powinny spełniać określone wytyczne, do wydruku nie nadają się grafiki przygotowane do publikacji w Internecie
  • Dobrą praktyką jest unikanie cienkich ramek oraz pasków na obrzeżach projektu wizytówek firmowych
  • Zobacz, jakie rodzaje wizytówek możesz zamówić

Niewielka wizytówka ma za zadanie świetnie zaprezentować jej właściciela. Na małym formacie mieści ważne informacje: nazwę i logo firmy, listę usług i dane kontaktowe. Nieduża powierzchnia druku jest bardzo wymagająca, bo dodatkowo powinna być estetyczna i spójna z charakterem przedsiębiorstwa. Jak zatem przygotować projekt wizytówki, aby efekt po wydruku był zadowalający?

Spady i obszary bezpieczne w projekcie graficznym wizytówki – dlaczego trzeba je uwzględniać?

Przy wykonywaniu projektu wizytówki warto znać takie pojęcia jak spady oraz obszary bezpieczne. Bez ich zachowania nie ma szansy na pięknie wyglądający wydruk. Co więc kryje się za tymi dwoma pojęciami? Obszary bezpieczne służą temu, aby żadne istotne elementy nie zostały ucięte podczas przycinania wizytówek na gilotynie. Polecamy, aby teksty i ważne grafiki były odsunięte od krawędzi projektu o 3 mm z każdej strony. Spady natomiast to dodatek 2 mm do ostatecznego formatu wizytówki, na który należy wyciągnąć samo tło. Dzięki temu, kiedy granica cięcia lekko się przesunie, nie będzie widocznych białych pasów. Cały wydruk będzie spójny graficznie.

Klasyczna wizytówka
Wizytówka z laminatem SoftTouch
Wizytówka jako winietka na stół

Jak przygotować projekt wizytówki? Uwaga na nieprawidłowy wymiar pliku

Błędny wymiar pliku to pułapka niektórych programów graficznych, na przykład tych do projektowania online. Zwróćmy uwagę na to, jakie wymiary w milimetrach ma plik, który zaczynamy projektować. Bywa, że gotowe szablony wizytówek wykorzystywane do projektowania mają nieodpowiednie proporcje. Standardowe wizytówki mają format 90×50 mm lub 85×55 mm (zbliżone do karty bankomatowej). Projekt wizytówki w innej proporcji sprawi, że na wydruku nie będzie wyglądać poprawnie. Niestety będziemy musieli zwrócić taki plik do poprawy.

Czym jest dobra rozdzielczość i dlaczego jest ważna?

Projekty oglądane na ekranach urządzeń mogą wyglądać ładnie, ale niekoniecznie nadają się do druku. Do zamieszczenia w Internecie wystarczą pliki o rozdzielczości 72 dpi. Natomiast do wydruku zalecamy rozdzielczość 300 dpi. Dzięki projektowi wysokiej jakości żadne grafiki ani napisy na wizytówce nie będą rozmyte. Nie będzie też widać pikseli czy niepotrzebnych cieni przy obrazkach. Plik powinien być zapisany w palecie barw CMYK, a suma wartości nie powinna przekraczać 300%. To właśnie paleta CMYK jest wykorzystywana do druku, natomiast RGB służy do wyświetlania grafik na monitorach. Projekty przesłane w RGB po przekształceniu na CMYK mogą po wydruku nieco odbiegać kolorystycznie od oryginałów. Podczas zapisu do pliku wszystkie teksty powinny być zamienione na krzywe. Formaty plików, które możemy wykorzystać do druku to PDF, EPS, CDR, TIFF i JPG.

Jak zaprojektować wizytówkę firmy do druku – dobre praktyki

Co jeszcze warto wiedzieć, projektując wizytówki imienne lub firmowe? Jeżeli karty będą jednym z elementów materiałów marketingowych, szablon wizytówek do wydruku powinien być spójny kolorystycznie z pozostałymi wydrukami. Fonty i kolory użyte w projekcie – zgodne z identyfikacją wizualną firmy. A do tego pasować do specyfiki działalności. Jeśli chodzi o sprawy techniczne, kilka najważniejszych wypunktowaliśmy poniżej.

  1. Radzimy nie umieszczać ramek na projektach. Podczas cięcia wizytówek występuje tolerancja cięcia 2 mm, przez co może dojść do niewielkiego przesunięcia. Może więc okazać się, że ramka nie będzie wyśrodkowana. A przy tak małym formacie nawet niewielkie przesunięcie może być mocno widoczne. Podobnie nie polecamy umieszczania cienkich pasków blisko krawędzi wizytówki.
  2. Wielkość napisów dobrze sprawdzić na wydruku próbnym w skali 1:1. Zdarza się, że niektóre grafiki ładnie i czytelnie wyglądają na ekranie. Natomiast w rzeczywistym rozmiarze wizytówki 90×50 mm lub 85×55 m istotne teksty giną lub będą niemożliwe do rozczytania.
  3. W przypadku zastosowania apli (jednolitego tła) przy wydruku cyfrowym może wystąpić pasmowanie. Warto wziąć to pod uwagę podczas projektowania tła zwłaszcza na większych obszarach.
  4. Każdy monitor ma inne ustawienia obrazu. Kolory widoczne na ekranach będą się różnić od barw uzyskanych w druku cyfrowym. Tak samo kolory wydruków na zwykłych drukarkach atramentowych i laserowych będą odbiegały od barw na wydrukach wykonanych na  profesjonalnych maszynach. Kolorystyka wydruku zależy od składowych kolorów użytych w projekcie.

Dlaczego przygotowanie projektu wizytówki jest tak istotne?

Wizytówka firmowa lub imienna w najbardziej kompaktowy sposób zaprezentuje Ciebie lub Twoją firmę. Postaraj się, aby była odebrana pozytywnie, zaskoczyła, a nawet zachwyciła Twojego rozmówcę. Ciekawy projekt przykuje uwagę i pozostanie w jego pamięci. A co więcej, poprawnie przygotowany szablon wizytówki do druku sprawi, że pożądany przez Ciebie efekt zostanie jeszcze pogłębiony.

Poniżej zamieszczamy makiety, które ułatwią przygotowanie projektu wizytówek formatu 90×50 mm oraz 85×55 mm.

Makieta wizytówki 90×50 mm

Makieta wizytówki 85×55 mm